Cermin Pandang Belakang

Assalamualaikum

Apasal plak nak cerita pasal cermin pandang belakang nih? Sebenarnya teringat kisah balik kampung rabu malam yang lepas. Masa tuh kul 2am. Dekat LPT.



Asalnya plan nk tidur dulu before gerak balik kampung. Lagilah plak memang tak packing pun lagi. Tapi sampai je umah dari opis dalam kul 6.45pm gitu, husband cakap nak gerak awal. Lambat kang takut banyak kete plak. Husband pun dah siap packingkan mana2 yang perlu. OKlah. Setel mandi cuci baju semua dlm kul 8pm. 8.30 dah kuar umah. Sejarah ni. Tak pernah kul 8.30pm dah kuar umah. Biasa kul 10pm koman2.

Sebab dah agak akan ngantuk, Ummi dah siap bancuh PD ngan CINCH tea Mix.



Ai gambar contoh Bancuhan PD je. Saje je nak memeriahkan entri nih. Hahaha. Gambar sebenar tak sempat snap. Kalo campurkan dengan cinch tea mix lagi gelap kaler dia. Nnt kalo ada rezeki Ummi snap gambar sebenar..

OK, berbalik pada cerita kul 2am, time ni Ummi yang drive, sebab pertama, Hubby dah ngantuk, sebab ke dua, tak tahan dengan si Ruhil yang nak tidur atas perut Ummi je. Hahaha.

LPT:- drive 140kph pun rasa macam 90kph je. Time nih bawah flyover beberapa kilometer sebelum sampai tol jabor yang nak u-turn ke ke k.trg tuh. 

Mata Ummi asyik dok tengok inner mirror (cermin pandang belakang), sebab dalam hati terdetik, laju2 nya kete kat sini. Aku dah tekan 140kph pun macam tak rasa apa. Tetiba, aiyyyak, betul2 bawah flyover tuh ada tersusun kon kat lane kiri dalam 50meter. Maknanya 1 lane je yang bukak. Takde construction apa pun. Terus tekan brek, dalam hati, kalo tak stop jugak, memang akan langgar je kon2 tuh, nak ke kiri semua kete laju, alhamdulillah, xde kete belakang Ummi. Alhamdulillah, sempat elak dari langgar kon tuh dan ke lane kanan, sebab kete2 yang laju sebelah kanan tuh ada dua biji je belakang kete Ummi.  

Sampai sekarang dok terpikir. Apalah kon2 tuh buat kat situ. Padahal xde apa pun kat jalan tuh. Pastuh dok pikir jugak, sebab tulah x elok dok pandang cermin pandang belakang je memanjang, yang kat depan nun lagi banyak yang perlu diperhatikan. lagi pandang ke depan lagi luas boleh tengok. Cermin pandang belakang tuh, untuk kita tengok sebagai peringatan je. Dah kita tinggal pun yang belakang tuh, makin kita bergerak ke depan, makin tak nampak apa2 yang belakang tuh.

Akhir kata, drive carefully. Depan lagi banyak dan penting untuk di tuju berbanding belakang yang dah lama ditinggalkan. Tapi yang belakang tu jugak penting untuk dijadikan peringatan. Peringatan je tau. Bukan benda untuk di fikirkan secara melampau hingga lupa yang depan.

Share this:

Tentang Penulis

Isteri kepada Hardi Raimee. Ibu kepada 3 orang cahaya mata. Ilman, Ruhil dan Sufi.

0 comments:

Post a Comment