Shaklee tu apa?

Assalamualaikum.

Hari ni rasa cam nak bercerita pasal Shaklee. Dari mana datangnya nama Shaklee ni?
Seringkali nampak orang menulis "sheikh-keli, Syak-kali".

Haa, kalau nak tahu Shaklee ni adalah nama pengasas Shaklee. DR. FOREST SHAKLEE. Yup dia seorang Doctor. Yup nama orang. So pada sesiapa yang suka bagi "gelaran" yang bukan2 tu harap boleh stopla lepas ni. Walau anda tak suka dengan product shaklee, janganla panggil nama yang bukan2. Walau apa pun niat korang, still kalo diri kita sendiri digelar dengan nama yang bukan2 kita akan marah. Rasulullah tak suka tau panggil orang dengan gelaran yang bukan2. Haishhh betul2 tidak mengikut sunnah Rasulullah.

Macam mana di awal penceburan Dr Shaklee dalam dunia Vitamin? Al-kisahnya, Dr Shaklee.telah di diagnosiskan mempunyai penyakit cancer. Bila je tahu dia ada penyakit cancer, dia ambil keputusan untuk balik ke kampung halaman dan berubat secara traditional. Ayah Dr. Shaklee ni adalah seorang farmer. Semasa di kampung la Doctor Shaklee telah menemui ramuan untuk buat vitamin pertama di Dunia iaitu Vitalea. Daripada awal didiagnose hidup cuma beberapa bulan kerana cancer, Dr. SHAKLEE mampu hidup berpuluh tahun dengan mengamalkan pemakanan yang sihat.

Vitamin" adalah asal perkataan dari Vitalized-Mineral yang di "short cut" kan menjadi vitamin. Asalnya Vitalea ni di perkenalkan dalam bentuk cecair sebelum ianya di ubah ke bentuk yang lebih senang untuk di ambil iaitu tablet.

Vitalea : masa mula2 dicipta. Cecair.

Setelah di-improvised dalam bentuk tablet --> cantikkan gambar keratan rentas ni? So kao vitalea korang naik tompok2 itam tuh, bukan kulat ye. Hihi.still boleh mkan. 


Walaupun dah di "tablet"kan, ianya cepat larut. Anda boleh bereksperimen dengan multivitamin lain.

Setelah Dr Shaklee berpuas hati dengan Vitalea yang diciptanya, dia berhajat nak kongsi kebaikan vitalea nih dengan semua orang. Pada awal tuh, kawan2 Dr Shaklee nih ragu2 jugak bila Dr Shaklee nak guna nama sendiri sebagai "Brand" vitalea ni. Kawan Dr Shaklee nih tak yakin kalo guna nama Shaklee vitalea nih akan terjual. Tapi jawapan Dr Shaklee best. Dr Shaklee cakap dia bukan nak jual tetapi nak "Sharing" kebaikan. Maka bermulalah episod Syarikat Supplement Shaklee.

Sedikit Info pasal Vitalea.

Selamat menjalani cara hidup sihat. 



Share this:

Tentang Penulis

Isteri kepada Hardi Raimee. Ibu kepada 3 orang cahaya mata. Ilman, Ruhil dan Sufi.

0 comments:

Post a Comment