Positive

Assalamualaikum.


Apa yang korang paham pasal kata2 kata atas.? Positive!!! Yup kata2 semangat !!! Yup kata2 yang boleh bawa seribu kebaikan.

Terlalu POSITIVE untuk di NEGATIVEkan. Tapi pagi semalam,  sambil2 tunggu solat subuh, sempat ku belek 1st chapter dari buku JUTAWAN MLM tulisan Razzi Armansur. Sempat catat note pasal kata2 di atas je semalam. Hari ni rasa nak uraikan sket pasal ayat tuh.

"LARI DARI API"
Tajuk chapter pertama dari buku ni. Apa yang dimaksudkan dengan kata2 " kalau kita berlatih untuk jadi sempurna akan jadi sempurna". At the first place, ayat ni bunyinya posotive sangat. Tapi bila baca keseluruhan cerita, teringat pulak cerita KATAK yang dokk dalam air dan dipanaskan. Untuk sesapa yang blom tahu pasal cerita katak ni? Meh nak cerita.

Katak, kalau dia lompat ke air yang panas, dia akan terus lompat keluar. Tapi kalau dia dah dok dlm air yang asalnya sejuk, then kita panaskan air tuh, katak akan mati kepanasan. Kenapa? Sebab dalam pada suhu air meningkat secara berperingkat, katak ingat dia boleh adjust diri dia follow suhu air yang sedang meningkat (masa nilah yg dikatakan- berusaha jadi sempurna), tapi lama kelamaan, badan dia sendiri dah tak mampu nk tahan dan mati.

Macam penebar roti canai, kalau kita yang tak biasa, akan rasa roti canqa yg lepas di goreng tuh panas, dan akan terus letak Balik roti canai tuh. Tapi penebar roti canai dah berlatih menjadikan sesuatu yang abnormal tu, menjadi sempurna bagi dia. Tanpa dia sedari, receptor tapak tangan dia dah pun rosak.

Yang nak diceritakan di sini, kita tak boleh selamanya berada dalam keadaan sekarang. Jangan terlalu rasa selesa dengan keadaan yang sebenarnya kita sendiri pun tak selesa. Dalam keadaan nak.bagi duit pada parents pun berkira2. Dalam keadaan nak hantar anak ke sekolah yang bagus pun berkira2.

Berusaha untuk menjadi lebih baik. Berusaha untuk jadi golongan 5% reality check.


Semoga impian jadi kenyataan. AMIN.

Share this:

Tentang Penulis

Isteri kepada Hardi Raimee. Ibu kepada 3 orang cahaya mata. Ilman, Ruhil dan Sufi.

0 comments:

Post a Comment